Obowiązkowy split payment w sklepie internetowym – czy dotyczy również ciebie?

split payment sklep internetowy

W listopadzie czeka nas kolejna duża zmiana w podatkach. Tym razem mowa o obowiązkowym mechanizmie podzielonej płatności, czyli split payment. Jeżeli zastanawiasz się czym jest split payment oraz czy twój sklep internetowy musi przygotować się do tej zmiany – zapraszam do artykułu.

Możesz kliknąć również tutaj (klik) i od razu przejść do podsumowania.

Czym jest split payment?

Split payment oznacza szczególny sposób realizowania płatności za fakturę. Dokonując przelewu z naszego rachunku bankowego wybieramy specjalny komunikat przelewu (split payment). Wtedy wartość przelewu zostaje rozdzielona na dwie części: kwotę netto oraz podatek VAT. Następnie kwoty te wpływają na dwa różne rachunki bankowe należące do Sprzedawcy (który wystawił nam fakturę):

– kwota netto wpłacana jest na tradycyjny rachunek rozliczeniowy tego Sprzedawcy

– kwota VAT wpłacana jest na specjalny rachunek VAT Sprzedawcy

Czy sklep internetowy musi stosować split payment?

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy na pewno zastanawiasz się, czy split payment dotyczy również ciebie. Musisz rozważyć dwie możliwości:

1). Po pierwsze możesz być Sprzedawcą (czyli prowadzisz sklep internetowy oferując pewne rodzaje towarów na sprzedaż) – pojawia się pytanie: czy powinieneś informować klientów, że za zakupione produkty muszą zapłacić opcją split payment?

2). Po drugie możesz być Kupującym (czyli zamawiasz produkty do swojego sklepu internetowego, które następnie odsprzedasz) – pojawia się pytanie: czy musisz zapłacić za zamówione towary mechanizmem podzielonej płatności?

Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Jak przygotować sklep internetowy do listopadowej zmiany – wskazówki dla Sprzedawcy!

Większość sklepów internetowych sprzedaje swoje produkty osobom prywatnym, czyli nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jeżeli taka sytuacja odnosi się również do twojego e-sklepu, mam dobrą wiadomość. Mechanizm podzielonej płatności ciebie nie dotyczy! Split payment obejmuje tylko i wyłącznie transakcje przeprowadzane między podmiotami gospodarczymi. Zmiany w przepisach nie dotyczą więc twojego e-sklepu, a faktury za produkty wystawiasz na takich samych zasadach, jak do tej pory.

Jeżeli jednak sprzedajesz swoje produkty innym firmom (przedsiębiorcom) możesz być zobowiązany do stosowania split payment. Jak sprawdzić, czy nowe przepisy dotyczą również twojego e-sklepu? Proponuję skorzystać z poniższego schematu. Jeżeli odpowiedź na każde pytanie brzmi TAK, split payment jest dla ciebie obowiązkowy.

Split payment e-commerce

Podsumowując, jeśli sprzedajesz określone towary i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT innej firmie, a faktura wynosi min. 15 000 zł brutto i więcej – split payment ciebie dotyczy.

Dobrze, wiesz już, że podzielona płatność dotyczy twoich transakcji.

Co musisz zrobić jako Sprzedawca?

  1. Na wystawianej przez siebie fakturze masz obowiązek umieścić oznaczenie: „mechanizm podzielonej płatności”.
  2. Jesteś zobowiązany posiadać firmowy rachunek bankowy, na którym zostało wyodrębnione specjalne konto VAT.

Jak przygotować sklep internetowy do listopadowej zmiany – wskazówki dla Kupującego!

Prowadząc sklep internetowy musisz też zamawiać towary (np. z hurtowni), które następnie odsprzedasz. Zanim zapłacisz swojemu dostawcy fakturę za zamówione produkty, sprawdź, czy przelewu musisz dokonać w opcji split payment!

Poznaj zasady jakie tutaj obowiązują:

Jeśli kupujesz określone towary i usługi z załącznika nr 15 od firmy, a faktura wynosi min. 15 000 zł brutto i więcej – musisz, płacąc za tę fakturę, zrobić to za pomocą mechanizmu podzielonej płatności.

Co istotne, nie ma znaczenia, czy jesteś podatnikiem VAT czynnym, czy podatnikiem VAT zwolnionym – przepisy o split payment dotyczą wszystkich przedsiębiorców.

Co może Ciebie zaskoczyć?

  1. Jeżeli do tej pory korzystałeś z osobistego rachunku bankowego do celów firmowych, będziesz musiał założyć firmowy rachunek bankowy. Dokonywanie płatności mechanizmem split payment z kont osobistych nie jest możliwe!
  2. Fakturę objętą obowiązkowym split payment musisz uregulować tradycyjnym przelewem z rachunku firmowego (z zaznaczeniem opcji split payment). Nie możesz płacić za takie towary kartą płatniczą czy szybkimi płatnościami internetowymi!

PODSUMOWANIE – Split payment – podzielona płatność w sklepie internetowym

Od 1 listopada 2019 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (Split Payment). Będzie on stosowany w następującej sytuacji:
1. Sprzedaż nastąpi pomiędzy dwoma przedsiębiorcami (firma – firma);
2. Wartość faktury to 15.000 zł brutto lub więcej;
3. Na fakturze będzie co najmniej jedna pozycja z załącznika nr 15 do ustawy o VAT;

Jak przygotować się do listopadowej zmiany:

      1. Jeśli sprzedajesz określone towary i usługi z załącznika nr 15 innej firmie, a faktura wynosi min. 15 000 zł brutto i więcej – musisz na wystawianej przez siebie fakturze umieścić oznaczenie: „mechanizm podzielonej płatności”. Jesteś również zobowiązany posiadać firmowy rachunek bankowy z wyodrębnionym kontem VAT.
    1. Jeśli kupujesz określone towary i usługi z załącznika nr 15 od firmy, a faktura wynosi min. 15 000 zł brutto i więcej – musisz, płacąc za tę fakturę, zrobić to za pomocą mechanizmu podzielonej płatności.
      · Nie jest ważne, czy jesteś podatnikiem VAT czynnym, czy podatnikiem VAT zwolnionym;
      · Nie zapłacisz takiej faktury przy użyciu swojego osobistego konta, musisz założyć w tym celu konto firmowe;
      · Nie możesz płacić za takie towary kartą płatniczą czy szybkimi płatnościami internetowymi;

Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać twoje wątpliwości odnośnie stosowania mechanizmu split payment w sklepie internetowym. Jak zapewne zauważyłeś listopadowa zmiana w przepisach w największym stopniu dotyczyć będzie hurtowników. Wydaje mi się, że temat ten będzie budził jeszcze liczne wątpliwości i kontrowersje. Jeżeli masz pytania do artykułu, daj znać w komentarzu.

Monika Salawa
Potrzebujesz księgowej? Skontaktuj się ze mną! 
tel. 535 511 911
monika.salawa@solidnaksiegowa.com