Jakie PKD dla sklepu internetowego?

Jakie PKD dla sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego to popularny pomysł na biznes. Nic dziwnego. Z roku na rok dynamika rynku e-commerce wygląda coraz bardziej imponująco, zaś kondycja sklepów internetowych, zwłaszcza dużych i średnich, daje początkującym w tej branży dużą nadzieję na sukces.


Według badań E-commerce Standard 2017 aż 70% sklepów przyniosło w ostatnim roku zysk netto[i].

 

A Ty? Podjąłeś/aś już decyzję? Ruszasz z własnym sklepem? Czas zarejestrować swoją działalność!

Na drodze rejestracji musisz m.in. wybrać swoje PKD, czyli za pomocą odpowiedniego symbolu określić, czym będzie zajmowała się Twoja firma. Najpierw wybierasz symbol odpowiadający podstawowemu przedmiotowi Twojej działalności, potem możesz dodać do niego kolejne.


>>>> Dla sprzedaży detalicznej: <<<<


Podstawowe PKD dla sklepu internetowego to 47.91.Z, czyli „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”.

Pod numerem 47.91.Z ujmowana jest sprzedaż detaliczna różnych towarów realizowana za pośrednictwem Internetu.

Dokładną listę kodów PDK znajdziesz w tym miejscu (Wyszukiwarka kodów PKD).

Według opisu Polskiej Klasyfikacji Działalności sklep internetowy to w miejsce, w którym:

…klient dokonuje wyboru towaru w oparciu o ogłoszenia, katalogi, informacje dostarczone na stronie internetowej, modele albo inny środek reklamy i składa swoje zamówienie za pośrednictwem poczty, telefonu lub przez Internet (zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach takiej strony internetowej). Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio ściągnięte z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
  • dowolnego produktu przez Internet,
  • bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
  • prowadzoną na aukcjach internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez Internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez Internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.

Twoja działalność spełnia powyższe warunki? Ok. Podstawowe PKD już zatem znasz, czasz określić te dodatkowe. Warto wiedzieć, że nie zawsze uda Ci się znaleźć kod, który dokładnie dopasuje się do sprzedawanych przez Ciebie produktów. Dlatego musisz znaleźć kod najbliższy temu, czym się zajmuje Twój sklep.


Przykładowo:

Jeśli sprzedajesz kosmetyki, wybierasz PKD 47.75.Z, czyli sprzedaż detaliczną kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;

Jeśli sprzedajesz obuwie, wybierasz PKD 47.72.Z, czyli sprzedaż detaliczną obuwia i wyrobów skórzanych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;

Jeśli sprzedajesz karmę dla zwierząt, wybierasz PKD 47.76.Z, czyli sprzedaż detaliczną kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;

Jeśli sprzedajesz meble, wybierasz PKD 47.59.Z, czyli sprzedaż detaliczną mebli, sprzętu oświetleniowego i pozostałych artykułów użytku domowego prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach

Jeśli sprzedajesz odzież, wybierasz PKD 47.71.Z, czyli sprzedaż detaliczną odzieży prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;

Jeśli sprzedajesz zabawki, wybierasz PKD 47.65.Z, czyli sprzedaż detaliczną gier i zabawek prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach;

Jeśli sprzedajesz materiały budowlane, wybierasz PKD 46.73.Z, czyli sprzedaż hurtową drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.

I tak dalej….


>>>> Dla sprzedaży hurtowej: <<<<


W przypadku sprzedaży hurtowej realizowanej przez Internet odpowiednia jest grupa  PKD 46.1., czyli „sprzedaż hurtowa realizowana na zlecenie”.

Po określeniu grupy PKD 46.1. wybieramy do niej odpowiednie pozycje (numery od 46.11.Z do 46.19.Z) w zależności od rodzaju sprzedawanego wyrobu.

Przykładowo:

Jeśli sprzedajesz hurtowo obuwie, wybierasz PKD 46.16.Z, czyli działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży, wyrobów futrzarskich, obuwia i artykułów skórzanych.

Jeśli sprzedajesz hurtowo materiały budowlane, wybierasz PKD 46.13.Z, czyli działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych.

I tak dalej…


Jakie PKD dla dropshippingu?


Sklep internetowy oparty na logistycznym modelu dropshippingu ze względu na wygodę prowadzenia wciąż zyskuje na popularności. Przypomnijmy, że to taki przypadek, w którym to hurtownik jest odpowiedzialny za transport zakupionych produktów do klienta, zaś sprzedawca jedynie przyjmuje zamówienia i rozlicza płatności, nie mając fizycznego kontaktu z towarem.

Należy wiedzieć, że nie istnieje PKD specjalnie przyporządkowane dropshippingowi.

Jak więc sklasyfikować swoją działalność?

Sklep oparty na modelu dropshippingu należy przyporządkować głównej kategorii dla sklepów internetowych, czyli do wspomnianego PKD 47.91.Z. – jeżeli sprzedajesz detalicznie, lub PKD 46.1 – jeżeli sprzedajesz hurtowo.

Dalej natomiast zalecałabym dodać dodatkowe PKD, związane z usługami pośrednictwa handlowego, czyli:

  • PKD 46.18.Z – działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów;
  • PKD 46.19.Z – działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.
  • PKD 64.99.Z – pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;
  • PKD 66.19.Z – pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;

Nie wiesz, jakie PKD wybrać? GUS Ci pomoże!


Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości przy wyborze swojego symbolu PKD, możesz zgłosić się do GUS, który ustali go za Ciebie.

Wniosek składasz elektronicznie pod linkiem: Wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Opisujesz w nim prowadzoną przez siebie działalność, Twoje usługi lub wyroby. Określasz też, czy dopiero planujesz założyć działalność, czy tylko rozszerzasz profil działalności, która już istnieje.

Ustalenie Twojego PKD odbywa się bezpłatnie. Pamiętaj jednak, że na odpowiedź musisz zaczekać do miesiąca czasu, a wydana informacja nie stanowi decyzji administracyjnej, ani nie ma charakteru wiążącego.


Jeśli masz jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące PKD w działalności sklepów internetowych, zadaj je w komentarzu. Postaram Ci się pomóc!

Życzę powodzenia!
I oczywiście trzymam kciuki za Twój internetowy sklep.


[i] Źródło informacji: https://nowymarketing.pl/a/16906,nowymarketing-podsumowuje-rok-2017-e-commerce-cz-1