Dodatkowe sztuki towaru na fakturze. Jak je rozliczyć? – 4 sprawdzone rady

Rabat towarowy

Prowadzisz sklep internetowy? Z pewnością spotkałeś się z sytuacją, w której wraz z zamówionym towarem otrzymujesz bezpłatnie dodatkowe sztuki towaru. Co zrobić z tymi gratisowymi produktami? Czy wiesz, jak prawidłowo rozliczyć takie transakcje?

Ten artykuł jest dla ciebie, jeżeli:

  1. Masz swój sklep internetowy i prowadzisz ewidencję księgową w podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  2. Do składanych zamówień i dostaw otrzymujesz również gratisowe towary;
  3. Chcesz wiedzieć, jak prawidłowo postępować z bezpłatnie otrzymanymi produktami.

Właścicielom sklepów internetowych zdarza się otrzymać bezpłatnie dodatkowe sztuki towaru. Jak prawidłowo je rozliczyć?

W pierwszej kolejności musisz ustalić, jaki jest powód otrzymania dodatkowych towarów – od tego zależy sposób ich rozliczenia i księgowania.

Masz cztery możliwości:

  1. Przyznanie rabatu towarowego
  2. Sprzedaż premiowa
  3. Wydanie upominków i prezentów reklamowych, czyli tzw. „gratisów”
  4. Wydanie próbek towarów

Na czym polega każda z nich?
Sprawdź, zanim przejdziesz do rozliczenia podatkowego.

1. Przyznanie rabatu towarowego w momencie zakupu

O rabacie towarowym mówimy, gdy przy zakupie określonej liczby danego towaru otrzymujesz pewną ilość tego samego towaru gratis. Towar ten pojawia się na fakturze w dodatkowej pozycji, wraz z określeniem jego ilości oraz ceną: 0,00 zł.

Jak to rozliczyć?

W takiej sytuacji należy przyjąć, że w ramach określonej kwoty nabyłeś większą ilość towaru, niż zazwyczaj w takim przypadku. Poprawnym rozwiązaniem będzie więc podzielenie kwoty faktury przez faktyczną liczbę sztuk towaru. Wtedy zmniejszy się cena jednostkowa towaru, ale całkowita wartość należności nie ulega zmianie (przyznanie rabatu towarowego).

Przykład:

1. Zakupiłeś 20 szt. towaru i otrzymałeś dodatkowo 1 szt. tego towaru gratis. Cena jednostkowa towaru wynosi: 100 zł netto plus VAT: 23 zł.

2. Otrzymałeś fakturę VAT (uwzględniającą liczbę towaru przekazanego jako gratis) zawierającą następujące dane:

  • wartość brutto: 2.460 zł,
  • VAT naliczony: 460 zł,
  • wartość netto: 2.000 zł,
  • cena jednostkowa netto: 2.000 zł : 21 szt. = 95,24 zł.

3. Zakupione towary przyjmujesz do magazynu w cenie jednostkowej: 95,24 zł/szt.

2. Sprzedaż premiowa

O sprzedaży premiowej mówimy wtedy, gdy nabywasz towar w określonej ilości (lub o określonej wartości) i otrzymujesz do niego gratisowo inny towar.

Jak się rozliczyć?

Gdy otrzymujesz coś gratisowo, masz podatkowy obowiązek potraktować to jako „przychód z nieodpłatnego świadczenia w ramach działalności gospodarczej”[1].

Jak to zrobić?

  1. Najpierw ustal wartość towaru otrzymanego gratis, posługując się jego cenami rynkowymi – pamiętaj, że musi to być towar tego samego rodzaju i gatunku.[2] Możesz np. sprawdzić, ile kosztuje taki przedmiot na Allegro.
  2. Wykaż przychód w kolumnie 8 KPIR (pozostałe przychody).

3. Wydanie upominków i prezentów reklamowych tzw. „gratisów”

Jeśli do twojego zamówienia dołączono bezpłatne produkty, najczęściej z logo twojego dostawcy, masz do czynienia z prezentami czy też upominkami reklamowymi. Niby cię to nie dotyczy (w ten sposób twój dostawca po prostu się promuje), ale musisz wiedzieć, że przekazanie takiego prezentu nie jest dla ciebie obojętne podatkowo.

Jak więc rozliczyć prezent od kontrahenta (dostawcy) z fiskusem?

Według przepisów wartość otrzymanego gratisu stanowi dla ciebie „przychód podatkowy z nieodpłatnego świadczenia”. Tzn. że rozliczasz go w ten sam sposób, jak w punkcie nr 2.

Przykład:

Sklep internetowy zakupił 100 telefonów komórkowych o wartości 13.000 zł.

W ramach gratisu otrzymał również pendrive z logo dostawcy o wartości rynkowej 50 zł. Przekazanie gratisu miało na celu promocję dostawcy i jego firmy.

Oznacza to, że wartość pendrive jest dla sklepu internetowego przychodem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

4. Wydanie próbek towarów

Próbką będzie produkt, który nie ma charakteru konsumpcyjnego i nie stanowi pełnowartościowego produktu. Jej celem jest jedynie sprawdzenie jego cech i właściwości. Próbka nie może być przedmiotem dalszej sprzedaży.

Jeżeli towar jest faktycznie „próbką towaru”, to otrzymanie go jest dla ciebie neutralne podatkowo.[3] Sytuacja nie zmienia się, nawet jeśli wydajesz później bezpłatnie te próbki swoim klientom.[4]

Inaczej jest w przypadku, gdy postanawiasz sprzedać próbki lub wykorzystać je we własnym zakresie – wówczas podlegają one opodatkowaniu jako przychód z nieodpłatnego świadczenia (tak jak w punkcie 2).


Masz więcej pytań?
Zapraszam do komentarzy.
Podziel się własnym doświadczeniem i wątpliwościami.
Porozmawiajmy ?


[1] art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o pdof
[2] art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o pdof
[3] IPPB5/4510-15/15-4/AM | Interpretacja indywidualna

[4] IPPB5/4510-97/15-2/JC | Interpretacja indywidualna