9 sposobów na oszczędzanie w sklepie internetowym

Oszczędności w sklepie internetowym

Oszczędności to dla wielu z nas wstydliwe słowo. Każdy wie, że warto i trzeba oszczędzać, ale nie każdy potrafi to robić. Wbrew pozorom nic w tym dziwnego. Bo oszczędzanie jest trochę jak sztuka albo niełatwe rzemiosło. Wymaga wytrwałości i odpowiedniej wiedzy.

Gdzie i jak szukać oszczędności?

1.   Optymalizacja podatkowa

Najlepiej jeszcze przed założeniem e-biznesu, ale również gdy firma istnieje od kilku lat, skorzystać z konsultacji z księgową, która podpowie:

  • którą formę opodatkowania wybrać,
  • czy być czy nie być VAT-owcem,
  • co można wliczyć do firmowych kosztów.

Te zagadnienia tylko pozornie wydają się oczywiste. Fachowe spojrzenie z zewnątrz może okazać się olśnieniem, rzucić nowe światło na parę spraw. Warto o tym pamiętać, bo dobrze zoptymalizowana firma pod kątem podatkowym to duża oszczędność dla każdego e-biznesu.

2.   Reorganizacja powierzchni biurowej i magazynowej

W szukaniu oszczędności ważne jest również miejsce, z którego pracujesz.

Jeśli posiadasz e-sklep bez magazynu możesz:

  • wydzielić część prywatnego mieszkania na cele działalności,
  • korzystać z wirtualnego biura,
  • korzystać z coworkingu.

Jeżeli prowadzisz sklep wyłącznie online, zastanów się nad wydzieleniem części własnego mieszkania lub domu. Czasami wystarczy proste stanowisko pracy z komputerem i regał. Możemy również pomyśleć o przeznaczeniu całego pokoju na cele działalności.

Jeżeli nie możesz pracować w domu, skorzystaj z coworkingu. Coworking to wynajęcie biurka do pracy we wspólnej przestrzeni biurowej. W zależności od oferty uzyskujemy dostęp do sal konferencyjnych, sprzętu biurowego, obsługi korespondencji, własnej szafki na dokumenty. Z takiej usługi możesz korzystać również w różnych opcjach czasowych np. cały miesiąc, w wybrane dni a nawet na godziny, co pozwala oszczędzić.

Jeśli posiadasz e-sklep z magazynem możesz:

  • zamienić lokal na mniejszy lub w gorszej lokalizacji np. poddasze (dla sklepu internetowego, który nie oferuje osobistego odbioru produktów, lokalizacja nie ma znaczenia),
  • przenieść się na obrzeża miasta, które zwykle są tańsze,
  • podzielić przestrzeń, którą dysponujesz i podnająć jej części innej firmie.

 

3.   Zakup lub dzierżawa używanego sprzętu biurowego

Sprzęt biurowy? Banał. A jednak i na nim można oszczędzić. W jaki sposób?

  • Oszczędzasz, kupując używany sprzęt biurowy

Najlepiej sprawdza się sprzęt poleasingowy. Możesz w ten sposób nabyć nie tylko komputery stacjonarne i laptopy, ale również pozostałe akcesoria. Takie urządzenia są sprawdzane przez sprzedawcę, często mają też gwarancję.

  • Oszczędzasz, dzierżawiąc urządzenia biurowe (np. urządzenie wielofunkcyjne z drukarką)

Czy liczyłeś kiedyś, ile miesięcznie kosztuje cię drukowanie dokumentów? Warto to przekalkulować. Może się okazać, że dzierżawa sprzętu (odpłatność za jego wynajem) okaże się tańszym rozwiązaniem niż jego zakup. Zalet jest więcej. Taki sprzęt zawsze jest dobrej jakości, nie martwisz się o jego serwis, zakup tonera, a także dostawę i profesjonalną instalację.

4.   Darmowe oprogramowanie i tańszy program magazynowy

Wszyscy wiemy, że oprogramowanie potrafi być przytłaczająco drogie. Na szczęście da się na nim oszczędzić. W jaki sposób?

  • Wybieraj to, co darmowe

Bo darmowe, wcale nie znaczy gorsze. A jeśli nawet, dla ciebie i twoich potrzeb może okazać się wystarczające. Popularny Ms Office można zastąpić legalnym, darmowym odpowiednikiem Open Office. Tworzyć PDF-y można w PDF Creator, zaś grafikę w Canvie. Naprawdę, nie każdy musi mieć Photoshopa.

  • Wysyłaj newsletter za darmo

Do wysyłki newslettera możesz użyć choćby Mailerlite. Do 1000 adresów mailowych nic za niego nie płacisz.

  • Korzystaj z tańszych wersji programu magazynowego

W tym temacie mogę polecić LoMag – jest intuicyjny i wystarczający. Pozwala na tworzenie wielu dokumentów magazynowych np. PZ, WZ, zwroty, przeceny, przesunięcia, remanent. Licencja to koszt ok. 100 zł na 1 stanowisko lub ok. 150 zł z modułem do faktur.

 

5.   Dokumenty przechowujemy w formie elektronicznej

Ustawa o VAT pozwala na przechowywanie faktur w formie elektronicznej i warto z tego korzystać. Dzięki temu zużywasz mniej papieru i nie ponosisz kosztów zakupu materiałów do drukowania. Oszczędzasz również miejsce.

6.   Obniżenie miesięcznych opłat

Przedłużając umowy z dostawcami usług, niestety często idziemy na łatwiznę – robimy to machinalnie i bezrefleksyjnie, nie weryfikujemy, czy na rynku coś się zmieniło. Niesłusznie. Warto poświęcić chwilę, by prześledzić swoje bieżące opłaty, sprawdzić konkurencyjne oferty, a potem wybrać najkorzystniejszego aktualnie dostawcę:

  • Internetu,
  • prądu (zużycie prądu można obniżyć również poprzez wymianę żarówek na energooszczędne, stosowanie listwy z włącznikiem, korzystanie ze światła dziennego),
  • sieci telefonii komórkowej,
  • obsługi rachunku bankowego.

7.    Tańsze przesyłki

Możesz rozważyć skorzystanie z oferty mniej znanych firm kurierskich. Bywają korzystniejsze niż oferty wielkich graczy, do których zgłaszamy się niejako z przyzwyczajenia.

Ci mniejsi to m.in.:

8.   Tańsza obsługa e-przelewów

Tutaj również warto zrobić research. Zainteresuj się ofertą firm świadczących usługi pośrednictwa w płatnościach (PayU, PayPal, Przelewy24). Wracaj do nich co jakiś czas, by na bieżąco kontrolować, kto ma najniższe prowizje. Korzystaj też z promocji. Przykładowo standardowa prowizja za e-przelew w Przelewy24 to 1,90%, ale już w Centrum Sprzedawcy wynosi ona 0,7%. Brzmi lepiej, prawda?

 

9.   Korzystaj z dotacji lub dofinansowania

Dotacje i dofinansowania to przestrzeń, która na wiele sposobów może ci pomóc w rozwoju biznesu. Najwięcej dotacji znajdziesz w urzędach pracy, gdzie możesz skorzystać z:

  • dotacji na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej (ok. 20 tys. zł),
  • dofinansowania do wynagrodzenia pracowników,
  • dofinansowania do szkoleń pracowników i właścicieli firm (Krajowy Fundusz Szkoleniowy),
  • refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy,

Warto też pamiętać, że jeżeli zatrudniasz pracownika z orzeczonym stopniem niepełnosprawności, możesz otrzymać dofinansowanie do jego wynagrodzenia z PFRON. PFRON przyznaje również dofinansowania do składek emerytalno-rentownych przedsiębiorców z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.


A ty? Gdzie szukasz swoich oszczędności? Podziel się w komentarzach swoim doświadczeniem.

Jeśli masz jakieś pytania, chętnie odpowiem.

Posty powiązane